Maarten Slooves

Review: Fujifilm X100f – Maarten Slooves

Fujifilm X100f

De X100f is één van de weinige camera’s waar ik blij van word: Iedere keer dat ik ernaar kijk en de camera in mijn handen heb. Het is werkelijk een prachtig apparaat. Hieronder beschrijf ik de kenmerken die ik het meest waardeer en enkele kanttekeningen die ik bij het toestel heb. Misschien kun je enige inspiratie vinden in dit artikel of ben je op zoek naar gebruikerservaringen voor een eventuele aanschaf. Hoe dan ook, als je geïnteresseerd bent in wat ik vind van deze camera, lees verder

Maarten Slooves

Speed of operation

De X100f is snel. Wanneer ik een moment zie dat ik wil vastleggen, kost het vrijwel geen tijd om de camera aan te zetten en gereed te hebben om een foto te maken. Dat is erg fijn, want met andere camera’s is het me wel eens overkomen dat ik een moment mis omdat de camera tijd nodig had om op te starten. Niet met de X100f!

Maarten Slooves

35mm Equivalent

Ik ben de beeldhoek 35mm steeds meer gaan waarderen. Het oogt heel natuurlijk. Hoewel een grote beeldhoek of juist een kleine beeldhoek charme kan hebben, zit 35mm mooi in het midden. De f2.0 lens zorgt ervoor dat er alsnog een mooie scherpte diepte verkregen kan worden. Mocht het toch wenselijk zijn om een kleinere of grotere beeldhoek te verkrijgen, dan zijn er adapters beschikbaar.

Maarten Slooves

Wifi

Dit is werkelijk een fantastisch kenmerk. Vooral omdat de kleurprofielen in de camera erg mooi zijn. Ik bewerk de foto’s vaak weinig omdat ik de kleurprofielen Acros en Classic Chrome van nature al erg mooi vind. Via Wifi kan de JPG direct naar mijn telefoon gestuurd worden om te uploaden naar social media. Mocht ik toch meer willen bewerken dan gebruik de RAW foto’s van de SD kaart. Een ander handige functie is dat de camera op afstand te bedienen is. Hoewel ik dat zelf weinig gebruik kan ik me voorstellen dat hier leuke toepassingen voor te bedenken zijn, bijvoorbeeld voor het maken van zelfportretten.

RAW conversion

Iets dat ik nog niet in andere camera’s ben tegengekomen is de geïntegreerde RAW conversion. Dat betekent dat het mogelijk is om nadat de foto gemaakt is, de kleurprofielen en enkele settings aan te passen om zodanig een nieuwe JPG te creëren die opgeslagen wordt op de SD kaart. Zo kun je bijvoorbeeld achteraf een kleurenfoto omzetten naar zwartwit, zonder dat hier een computer aan te pas hoeft te komen.

Maarten Slooves

Bediening

Dit is inmiddels de 4e iteratie van de X100 lijn. Een aantal punten is daarmee verbeterd, voornamelijk de snelheid van bediening is een groot verbeterpunt sinds de eerste versie. Verder zijn de knoppen in de laatste versie wat logischer geplaatst. Verder vind ik de joystick een goede toevoeging. Wat fijn is aan de x100 lijn, is dat de belangrijkste instellingen via de knoppen aan de bovenkant van de camera ingesteld kunnen worden. Hierdoor kun je in één oogopslag zien wat je sluitertijd, diafragma en iso settings zijn. Voor straatfotografie vind ik het prettig om de sluitertijd en ISO op automatisch in te stellen en met de exposure compensation dial de belichting te bepalen. Aan de ISO zet ik wel een limiet, want ik vind dat de ruis te prominent wordt boven de 3200. Verder houd ik mijn diafragma rond de 2.8 voor een scherp beeld. Op 2.0 heeft de lens een mooie scherpte diepte, maar er gaat naar mijn gevoel wat scherpte verloren. Verder is het nuttig dat er een ingebouwde ND filter in zit. Op zonnige dagen kan er dan alsnog met een laag diafragma geschoten worden, zonder externe ND filters te moeten dragen.

Maarten Slooves

Battery life

Soms vergeet ik hoe lang het geleden is dat ik de camera opgeladen heb. De batterij gaat heel lang mee. Ik heb geen 2e batterij, hoewel dat natuurlijk alsnog prettig zou zijn. De camera is op te laden via de USB poort aan de zijkant. Dat kan via het stopcontact, maar ook via een powerbank. Vooral onderweg is dat erg fijn!

Verbeterpunten / aandachtspunten

Hoewel deze camera plezierig is in gebruik, zijn er enkele punten die belangrijk zijn om te weten of mogelijk door Fujifilm verbeterd kunnen worden in de toekomst.

1.Weather sealing
Hoe fijn zou het zijn als je je geen zorgen hoeft te maken om water! Fotografie in de regen is fantastisch, maar de camera is momenteel niet geschikt om in de regen te gebruiken.

2. Better grip
Hoewel het fijn is dat de camera klein is, had de grip iets beter gekund. Na lang gebruik merk ik dat de camera uit mijn hand glipt. Een thumb rest helpt, maar idealiter had de camera ietwat meer grip aan de voorkant gehad.

3. On / Off toggle
Het is enkele keren voorgekomen dat de camera aan ging in mijn tas en veelvuldig de binnenkant van mijn tas fotografeerde. Honderden prachtige schaduwrijke onscherpe zwarte afbeeldingen heeft het opgeleverd en een lege batterij. Als de knop iets anders geplaatst zou zijn of minder makkelijk om zou schakelen, was dit probleem opgelost.

Maarten Slooves

Street photography

Klik hier om te zien hoe Maarten deze camera op de straat gebruikt

Over Maarten

Maarten Slooves is een regisseur en cinematograaf. In zijn werk focust hij zich op het vastleggen van authenticiteit op een cinematische wijze. In zijn vrije tijd houdt hij zich graag bezig met fotografie.

Terug naar boven